mandag 18. februar 2013

Grønn blomst

Jeg har veldig sans for mørke fuchsia og blomster med litt sære farger.  Her vil jeg dele min grønne gladiolus, den er veldig fin syns jeg, et friskt pust i hagen.  Jeg har også gladiolus med sarte farger som lys gul/rosa (den vises i bakgrunnen), og mørke lilla og røde.


Den heter 'Lime green' og blomstrer i slutten av juli her på Toten, når jeg setter løken i jord i mars/april.  Jeg legger først ett lag med drenering i en ganske høy potte, deretter et lite lag jord og så løkene.  Så fyller jeg på litt jord, og venter til de spirer.  Da fyller jeg opp potten med jord etterhvert som de vokser.  Dette har jeg lært av min mor, og det er en metode som funker fint.  Da er potten full og spirene kommet over jorden til det er på tide å sette dem ut.  Det kan stort sett ikke skje før ut i mai, det kan jo ikke være nattefrost.  Og så er det bare å glede seg til blomstene :)


11 kommentarer:

  1. Så herlig denne var!
    Det ble noe tull i lenketingsten når du meldte deg på konkurransen. Var det denne bloggposten du ønsket å delta med, eller en annen? Bare si i fra du, så skal jeg rette opp så det kommer inn thumbnailbilde og rett lenke :)

    SvarSlett
  2. Helt enig i at denne gladiolen er lekker! Hadde den selv, sammen med noen mørkerøde.

    SvarSlett
  3. Så fin. Det er morsomt med litt spesielle farger. Denne var riktig nydelig:)
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
  4. Så fin den var!!
    Lycka till.
    Ha en underbar dag!!!

    SvarSlett
  5. Dejlig grøn gladiolus du har! :)
    Ha en god dag og lykke til!

    SvarSlett
  6. Det var en nydelig gladiolus og supert tips du kom med om å fylle på jord etterhvert. Jeg plantet gladiolus i både bed og potte i fjor, men de som gjorde seg best var de i potte. De i beddene kom opp på kryss og tvers og endte med å blomstre i S-form. Fylle på jord-trikset tror jeg er et suksesskriterum for disse! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette med å fylle på jord etterhvert gjør at de ikke blir lange og slengete før de skal ut. Når man setter løkene trenger man ikke jord oppå dem før de begynner og rote seg. Det er så lett å sjekke når det skjer da, det er bare å dytte litt forsiktig på knollen.

      Slett
  7. Gratulerer, det ble finaleplass på denne stolte frøkna :)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for alle kommentarer til denne :) og virkelig mange tusen takk for finaleplassen, det hadde jeg ikke regna med!

    SvarSlett

Om meg

Bildet mitt
en blomstergal dame, med litt for mange fuchsier, i et litt for kaldt klima....Opprinnelig fra Trøndelag, der var vinteren litt kortere enn her i vinterland...eeh, Innlandet

Følgere